
pobieranie * pdf * do ÂściÂągnięcia * download * ebook
Podobne
- Strona startowa
- Samoleczenie wzroku Bob Fingerbild(1)
- Guy N. Smith Wyspa
- Jackson Braun Lilian Kot, który 12 Kot, który znaśÂ kardynaśÂa
- Odwaznie_o_seksie
- Aislinn_Kerry_ _A_Queen's_Dowry
- 16. McBr
- Bunsch Karol PowieśÂci piastowskie 09. PRZEKLśÂSTWO
- Harvard Lampoon Zmrok
- LE Modesitt Recluce 14 Natural Ordermage v1.2
- Sandemo Margit Irlandzki romans
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- spholonki.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
muzycznej - bowiem śrutis i svaras są wyprowadzane właśnie z serii
harmonicznych.
WYPROWADZANIE SVARAS
Skąd wzięło się tych siedem nut? Każdy słyszy dzwięki: sa, ri, ga, ma, pa, dha,
ni, ale w jaki sposób ułożyły się one w takim porządku?
Dla człowieka wychowanego na Zachodzie muzyka np. turecka wydaje się
bardzo dziwna. Tamtejsi muzycy grają jakąś nutę, szarpiąc strunę, która wydaje
się być w ogóle nie nastrojona. Jest to spowodowane tym, że taki rodzaj
specyficznego szarpania struny generuje inne częstotliwości - inne interwały (
przyzwyczajeni
svara ) niż ten, do którego jesteśmy w tym miejscu.
Dlaczego siedem nut jest ułożonych w taki sposób, a nie w jakiś inny? Jak się
zorientujemy w dalszej części, jest to niezwykle ważne pytanie, które prowadzi w
fizykę i matematykę kosmicznego prawa i dalej, do tego jak kosmos został
zbudowany przez Pana Brahmę.
Jest to wyjaśnione w znaczeniu podanym przez Zrila Prabhupadę do wersetu
Zrimad Bhagavatam
ze , przytoczonego na wstępie tej publikacji.
Siedmioma svaras są: sa, ri, ga, ma, pa, dha, ni. Wszystkie one mają
transcendentalną naturę - oznajmia Zrila Prabhupada. Zagłębiając się w
znaczenie tego wersetu, po pierwsze - musimy zapoznać się z długą listą definicji.
Spędziliśmy już wiele czasu poznając potrzebne określenia: czym jest wibracja, co
to jest teoria muzyki, czym jest teoria muzyki Vaisznawa, czym jest zródło
muzyki
, co to jest wibracja dzwiękowa, czym jest twórcza potencja wibracji
dzwiękowej, na czym polega zasada fizyki dzwięku subtelnego, czym jest
częstotliwość rezonansowa i rezonans harmoniczny
, oraz ostatecznie - co to jest
teoria oktaw, w sanskrycie zwana saptak dharma.
Ta teoria oktaw opisuje, jak różne svaras są podobne do czakr wraz z ich
różnymi energiami, a także jak wymieniają energię między sobą. Jest tu ścisła
analogia. W yodze opisujemy siedem czakr, w sztuce - siedem podstawowych
kolorów tęczy itd. Na poziomie materialnym siedem svaras symbolizuje kosmiczny
proces tworzenia, utrzymania i zniszczenia. Na poziomie duchowym - wyrażają
one boskie smaki w miłości pomiędzy Panem a Jego wielbicielami.
Jak to jest, że patrząc na tęczę widzimy w oczywisty sposób siedem kolorów?
Dlaczego, kiedy dociera do nas muzyka, mamy tendencję do myślenia o niej w
kategoriach siedmio stopniowej skali sa, ri, ga, ma, pa, dha, ni? Dlaczego w
systemie yogi uznaje się istnienie siedmiu podstawowych czakr? Można wyliczyć
około czterdziestu zjawisk, w których siódemka odgrywa znaczącą rolę. Siedem i
ważne cyfry
trzy to bardzo w wedyjskiej filozofii. A więc, dlaczego siedem? Czemu
nie cztery albo trzynaście? Ponieważ takie jest powszechne prawo
, które wiąże
wszystkie zjawiska razem. Wszystkie muzyczne zjawiska muszą mieć związek z
wibracjami. Jeśli zrozumiemy prawa wibracji - pojmiemy także wszystko inne.
HARMONIA I TEMBR
Każda nuta posiada faktycznie więcej niż jedną częstotliwość w sobie. Jeśli A
440 w harmonium byłoby tylko czystym A 440, nie brzmiałoby charakterystycznie
dla tego instrumentu. Dzwięk byłby czysty, bez żadnych smaczków - zupełnie
. Jednakże, kiedy słyszymy
elektroniczny, bez tembru, płaski, nudny i tępy
konkretny dzwięk natychmiast rozróżniamy - to jest harmonium . Jeśli zagram
ta
tę samą nutę na flecie, to będzie ona brzmiała trochę inaczej. A czyż nie jest to
26
sama A 440? Odpowiedz brzmi: tak i nie. Dzieje się tak dlatego, że w tym samym
A 440, granym na różnych instrumentach, pojawiają się także dodatkowe
wibracje nadtonami.
zwane harmonicznymi lub
Na czym polega różnica pomiędzy tą samą nutą zagraną na harmonium, flecie,
trąbce, gitarze, czy podaną przez ludzki głos? Jak odróżniamy jeden głos ludzki
od innego? Istnieje więcej niż jedna jakość w wibracji dzwiękowej, ponieważ w
innym wypadku byłoby niemożliwością rozróżnienie pomiędzy instrumentami, czy
ludzkimi głosami, podającymi tę samą nutę. Istnieje więcej niż jeden dzwięk w
każdym tonie.
Nuta grana bezpośrednio, na dowolnym instrumencie, czy śpiewana głosem,
jest zwana tonem ( dzwiękiem ) fundamentalnym. Harmonia tworzy się w bardzo
specyficznym związku częstotliwości do głównej wibracji, czyli fundamentalnej
nuty. Przykładowo, utwórzmy serię harmoniczną od niskiego C. Pierwszym
nadtonem jest środkowe C. Dalej następuje G, pózniej wysokie C, E i G. Złożenie
główną triadę
tych nut obejmuje i rozciąga się na dwie oktawy.
częstotliwość fundamentalną
Jeśli ustalimy tonu na 100 cykli na sekundę, to
druga częstotliwość harmoniczna będzie wynosiła 200 cykli na sekundę,
następnie 300, 400, 500 cykli na sekundę i tak dalej. Każdy nadton ( harmonia )
jest całkowitym mnożnikiem częstotliwości podstawowej. Zaczynając od A 440
uzyskamy następną harmonię przy A 880, następnie pojawi się E 1360 i tak dalej.
Te harmonie są obecne, z różnym natężeniem, w każdej nucie. Przykładowo, w
głosie oboju harmonie o numerach 2, 4, 6, itd. - praktycznie nie istnieją. Dlatego
dzwięk tego instrumentu jest nosowy i świszczący - pojawia się tam tylko
połowa harmonii. Najbogatsza różnorodność harmonii jest obecna w ludzkim
głosie
. Flet posiada stosunkowo mało harmonii, o słabej intensywności.
Fortepian ma bardzo złożony układ harmonii, które dodatkowo mogą się
zmieniać. Każdy instrument ma swój unikalny
układ harmonii i dlatego możemy
je odróżnić. Fachowo zjawisko to zwane jest tembrem ( francuskie słowo
określające barwę dzwięku ).
Harmonie pojawiają się w bardzo ścisłym porządku w stosunku do dzwięku
podstawowego. Częstotliwość każdego tonu harmonicznego, w serii harmonicznej
jest wynikiem pomnożenia częstotliwości podstawowej o liczbę całkowitą. To
do wszystkich
prawo daje się zastosować wibracji we wszechświecie. Czy będą to
fale w oceanie, drżenie ziemi, promieniowanie kosmiczne, światło słoneczne,
muzyka, czy cokolwiek innego. Jest to prawo łączące wszystkie zjawiska, których
podstawą są wibracje - czyli wszystkie zjawiska. Każda pojedyncza wibracja, a
także ich zespoły, istnieją zgonie z tym prawem.
Gaudiya Vaisznawizm
Te prawa odnoszą się także do naszej filozofii, ponieważ
przyjmuje teorię emanacji co oznacza, że Pan jest energetycznym zródłem i
wszelkie energie emanują z Niego
. Gdy tylko spotykamy się z jakąś energią, to
zrozumiałe jest, że ma ona swoje zródło punktem
. To zródło jest zwane
emanacji
. Wibracje energetyczne wypływają z takiego właśnie zródła. Możesz
zidentyfikować zródło znając prawo harmonii, tak jak można zidentyfikować
instrument słuchając jego harmonicznego dzwięku.
PODZIAAY - HARMONICZNE INTERWAAY
Wyjaśnijmy teraz do końca czym są Serie Harmoniczne i jak wyznaczyć tony
harmoniczne, mając podany ton podstawowy. W interesujący sposób można to
przedstawić w formie stosunku częstotliwości, w formie ułamka
. Dzielnik
reprezentuje częstotliwość niższego tonu w harmonicznym interwale, zaś dzielna
jest częstotliwością wyższego harmonicznego tonu. Pierwsza harmonia, czyli
fundamentalna ma częstotliwość f ( 1 razy 1 ). Druga harmonia jest
27
podwojeniem podstawowej 2 razy f 3 razy f
, czyli 2/1. Trzecia harmonia wynosi ,
czyli 3/1, itd. Innymi słowy częstotliwość drugiego tonu harmonicznego jest 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]