
pobieranie * pdf * do ÂściÂągnięcia * download * ebook
Podobne
- Strona startowa
- Leczenie astmy u dorosłych Aktualne wytyczne Global Initiative for Asthma
- Green Roland Conan i wrota demona
- 166. Martyn Leah Pamić™tne walentynki
- Heinlein, Robert A. Weltraum Piloten
- Lois Mcmaster Bujold Chalion 1 The Curse Of Chalion
- McMahon Barbara Ballada o miloÂści
- Jo Clayton Drinker 02 Blue Magic
- Watt Evans, Lawrence Ethshar 09 Night of Madness
- Michael Moorcock Perlowa_Forteca_ _Sagi_o_Elryku_Tom_II
- Ann Rule Everything_She_Ever_Wanted
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ilemaszlat.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
(21%). W przypadku pozostałych państw odsetek wskazań był poniżej 20%.
Wykres 3. Kraje, które powinny stanowić przykład dla rozwoju e-usług w Polsce.
Badani mogli udzielić więcej niż jedną odpowiedz, dlatego odpowiedzi nie sumują się do 100.
Bariery hamujące rozwój i globalizację e-usług 20
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
5. Wnioski
Autorzy: dr Beata Mazurek - Kucharska, dr Jacek Kuciński, Radosław Flis
5.1. Bariery globalizacji przedsięwzięć internetowych z zakresu świadczenia e-usług (bariery
w świadczeniu e-usług poza terytorium RP)
Po wielu latach intensywnej integracji z Unią Europejską, Polska w 2004 r. stała się jej członkiem. Jest też
czynnym uczestnikiem wielu układów międzynarodowych. W związku z tym globalizacja jest również
udziałem polskich przedsiębiorców.
W zasadzie prowadzenie e-usług poza granicami kraju, według dyskutantów, nie powinno stanowić już
dziś większego problemu. Podczas wywiadów, zarówno z przedstawicielami przedsiębiorców świadczą-
cych e-usługi, jak i z ekspertami z organizacji branżowych wyłoniły się jednak pewne problemy, które
można uznać za bariery globalizacji.
" Bariera językowa, która istnieje mimo postępującej globalizacji i otwartego charakteru Internetu.
Zwiadczenie e-usług poza granicami kraju przez przedsiębiorstwa małe i mikro jest utrudnione
przede wszystkim poprzez istnienie bariery językowej;
" Bariery mentalne dotyczące podatków i ceł. W świadomości uczestników badania, bariery
handlowe - w tym celne i podatkowe - są zjawiskiem niekorzystnym i zmniejszają możliwość
ekspansji przedsiębiorstw małych i mikro świadczących e-usługi na rynki obce, ale wymie-
niane przez nich ograniczenia nie wynikają z obowiązujących zasad realizacji tego typu działań
gospodarczych.
" Bariery inwestycyjne, które stanowią wyrazną przeszkodę w globalizacji e-usług świadczonych
przez przedsiębiorstwa małe i mikro. Brak środków na tłumaczy, prawników, menadżerów,
doradców - znających obce realia oraz brak środków na zagraniczną kampanię reklamową sku-
tecznie uniemożliwiają świadczenie e-usług poza granicami kraju.
Przedstawione powyżej bariery globalizacji e-usług tylko częściowo pokrywają się z wynikami analizy
desk research. Zwiadczy to o niskiej świadomości uczestników badania dotyczącej różnic systemów
podatkowych i celnych w Europie i na świecie. Stanowi to wskazówkę dla instytucji przygotowującej
wsparcie dla e-usługodawców, w jakim zakresie powinna rozszerzyć zakres informacji doradczych dla
e-przedsiębiorców.
5.2. Bariery hamujące rozwój e-usług
Mimo wyraznej tendencji wzrostowej rynku e-usług i wielu zachęt ekonomicznych oraz psychologicznych
dla małych i mikro przedsiębiorców rozpoczynających działalności w sektorze e-usług, istnieje też wiele
barier rozwoju tego rynku. Podczas dyskusji z ekspertami i przedsiębiorcami wyłoniło się wiele proble-
mów związanych z prowadzeniem e-usług. Przy czym tylko kilka barier stanowi według nich problem
w rozwoju rynku e-usług. W szczególności są to:
" Koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej, które są jedną z podstawowych barier rozwoju
e-usług;
" Problemy w zatrudnieniu fachowców i elastyczności w zatrudnienia, przejawiające się w niedo-
stosowaniu prawa pracy oraz brak profesjonalnego zaplecza;
" Brak zaufania społeczeństwa do e-przedsiębiorców, które wymagałoby wytworzenia pewnego
etosu przedsiębiorcy w ogóle, a w szczególności przedsiębiorcy działającego w Internecie;
" Zagrożenia płynące z Internetu, które spowalniają rozwój rynku e-usług, albowiem obawy klien-
tów przekładają się na częstość korzystania z serwisów świadczących takie usługi;
" Bariery w dostępie do unijnego dofinansowania, na które składają się przede wszystkim niedo-
stosowane, niejasne i skomplikowane procedury przyznawania dotacji, jak też zbyt mała liczba
pracowników PARP, którzy mogliby doradzać początkującym przedsiębiorcom oraz nieprzyja-
zna dla użytkowników strona informacyjna;
" Bariery prawne z nierozwiązanymi dotychczas problemami e-podpisu, mikropłatności, e-faktury,
e-administracji, restrykcyjnego obowiązku rejestrowania danych osobowych, konieczności
posiadania uprawnień bhp, konieczności rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym wszelkich
portali informacyjnych, jak też trudności w rejestracji działalności gospodarczej i uzyskiwaniu
wszelakich zezwoleń i co się z tym wiąże brak odpowiedzialności urzędników za interpretację
prawa;
" Problemy z biurokracją, wynikające z niedostatecznego stopnia wirtualizacji urzędów, co wynika
z kolei z braków w infrastrukturze oraz niedostatecznego przygotowania merytorycznego pra-
cowników urzędów, a w konsekwencji powoduje niechęć urzędników do załatwiania spraw
e-przedsiębiorców i obawę przedsiębiorców przed urzędami;
" Bariery technologiczne i wykluczenie cyfrowe wynikające wprost z braku zasięgu Internetu na
pewnych obszarach terytorialnych. Społeczeństwo zaczyna się dzielić na osoby z dostępem
Bariery hamujące rozwój i globalizację e-usług 21
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
do sieci internetowej i nowoczesnych form komunikacji oraz na osoby bez takich możliwości.
Powoduje to, że tylko w ośrodkach silnie zurbanizowanych mogą powstawać przedsięwzięcia
w obszarze e-usług;
" Bariery związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, na które składają się m.in. brak
wiedzy na temat prowadzenia działalności, niedostatek wiedzy o dostępnych technologiach,
brak możliwości finansowania przedsięwzięć poprzez kredyty bankowe i brak możliwości czaso-
wego zawieszenia działalności gospodarczej.
Określenie barier hamujących rozwój sektora e-usług jest zbieżne z wnioskami analizy desk research, ale
równocześnie pozwala dostrzec ich o wiele szerszy zasięg. Przeprowadzone w ramach prezentowanego
projektu badania pozwoliły bowiem na identyfikację wielu barier, które nie były ujawniane w dotych-
czas przeprowadzonych analizach. Potwierdza to potrzebę realizacji portalu wspierającego działalność
e-usługową w sektorze przedsiębiorstw małych i mikro.
Wyniki badania ilościowego (wykres nr 1) w pełni pokrywają się z wymienionymi barierami hamującymi
rozwój sektora e-usług.
Bariery hamujące rozwój i globalizację e-usług 22
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]